Skip to main content

Column

Sporken Leitmotiv - Bar

Foto: Jetty Sporken

22 november 2019

Cultuur en Geld | deel 4: Prioriteiten

Het maken van keuzes kan moeilijk zijn, iedereen heeft er weleens mee te maken: wat eten we vandaag, waarnaartoe gaat de vakantie, met wie vieren we oud en nieuw? Prioriteiten stellen is geen peulenschilletje, en al zeker niet wanneer het serieuze zaken betreft. Bestuurders en politici hebben hier ervaring mee, ze weten ook dat er personen zijn die daar via de social media hun gal over spugen, waarbij felle en onfrisse bewoordingen bepaald niet geschuwd worden.

Ik ben niet van het hashtag-schrijven, maar moet bekennen soms ook wakker te liggen van de gemaakte keuzes door de overheden, het kost me op zo’n moment moeite om de frons van mijn voorhoofd te halen.

Zoals vorige week, toen de provincie Limburg te kennen gaf €250.000 bij te dragen aan The Passion in Roermond. Het argument hiervoor luidt ongetwijfeld dat het goed is voor de regio Limburg en Roermond, of men blaat iets over branding, merkstrategie en op de kaart zetten (is ie weer). En dat alles voor dat nep-lijdensverhaal van de Evangelische Omroep, die het alleen maar is begonnen om cool voor de dag te komen met een voorstelling waar ik muzikaal gezien helemaal niets mee heb. Dat anderen daar anders over denken, prima.

Ik weet niet hoe u erover denkt, maar met €250.000 had je ook kunnen denken aan weldoordachte voedsel- en natuurprojecten (ook cultuur), lesprogramma’s over omgangsvormen, hulp aan noodlijdende scholen, invoering van een sport- en cultuurpas voor kinderen en jeugdigen van het basis- en middelbaar onderwijs. Zoiets.

Jammer, een spektakelstuk van zegge en schrijve een uur wint het van langetermijndenken en duurzaamheid, hoezeer ik Roermond dat feestje ook gun. Dat de provincie nog zo’n potje achter de hand had verbaasde me niet echt, dat ze het uitgeven aan kiloknallers wel.

Leuk! Laten we dit delen op Facebook:

Sporken Leitmotiv